Shopping Cart

Ingen produkter i handlekurven.

Bilde av rusten bolt

Arbeid på «eldre» motorsykler

En “nyere” motorsykkel eller en motorsykkel i “god stand” er normalt sett ganske forutsigbar å skru på. Man møter sjeldent på uforutsette problemer, og tiden man bruker på jobben pleier som regel å stemme med hva man hadde planlagt.

Eldre motorsykler eller motorsykler i dårlig stand derimot, kan by på mange utfordringer. Jobben kan fort dra seg ut, og en allerede full dag kan fort bli fullere. Dette vil gå utover andre jobber som står i “kø”, og man må ofte jobbe overtid eller fortsette med jobben ved neste ledige time (som kan være alt fra noen dager til flere uker fremover) for å fullføre jobben.

Dette vil også medføre en høyere kostnad for kunden, og trengs det i tillegg å bestilles deler må man også belage seg på en del ventetid (om vi ikke har det på lager).

Her (under) viser og forklarer vi litt om hvilke utfordringer vi hadde i forbindelse med en jobb på en Suzuki DL 650 V-strom 2004 modell, som hadde gått litt over 100.000km.

#1. Motorsykkelen manglet lys i venstre reflektor foran. I de fleste tilfeller skyldes dette at pæra er gåen. Lyser ikke begge lysene, tyder det som regel på noe annet som f.eks gåen sikring, dårlig kontakt i lysbryteren, etc. Det viste seg at selve pæreholderen var smeltet, og at selve kontaktpunktene/flatene til polskoen var dårlig.

Vi måtte pusse flatene fine og klippet til en liten bit med smergel/sandpapir som vi dyttet ned i sporet sitt, som vi dro ut med et lite press. Her var det så trangt at vi ikke kunne få inn en fil eller lignende. I tillegg var “presset” i polskoen for lite, så vi måtte bruke en liten tang og klemme den sammen slik at presset/holdet ble bra nok, slik at polskoen skulle sitte og ha nok klem.

#2. Skiltlyset lyste ikke, og pæra var gåen.

For å bytte denne må det svarte “plasthuset” skrus av. Skruene ligger på innsiden av bakskjermen, og her spruter det vann og møkk. Disse skruene var så rustet fast at de ikke ville løsne. Det er heller ikke mulig å bruke varme her pga plasten. Det som da skjer er at holdet i skruen (som sitter med klem i plasten) slipper taket og begynner å rotere. Vi måtte derfor bare dra av plasthuset, lime den på igjen etter pærebyttet og la skruene stå.

#3. For å kunne bytte simringer på denne må man blant annet ha av skruen til bremseslangefestet (som går igjennom gaffelbeinet og forskjermen). Skruen sitter på innsiden av skjermen og er utsatt for søle og møkk. Denne var veldig rusten, men vi klarte omsider å løsne den. Det måtte mye kraft til, og vi måtte bruke en egnet tang (tynn nok) fra innsiden for å holde den. Tangen gikk så vidt inn, slik at vi kunne holde den på sidene. Normalt sett skal “firkanten” holde seg på plass, og skrua kan lett skrus ut. Her roterte den i sporet sitt og ville ikke løsne. Vi byttet den ut med en ny skrue og brukte en en rustfri/syrefast mutter med 6-kant på innsiden.

#4. Etter å ha rengjort gaffelbeinet fikk vi se hvordan tilstanden var. Vi brukte så en matteklut for å få bort det meste vi klarte av rusten, men dessverre hadde det dannet seg gravrust på gaffelbein(ene). Vi pusset bort det meste av rust der det var mulig, og fikk bort selve gradene i gravrusten (så “hullene” ble glatte i kantene/gradene). Siden gravrusten var såpass langt unna der simringen(e) normalt passerer/arbeidsområdet, ble ikke gaffelbeina byttet ut denne gangen. Kunden ønsket å prøve å bruke motorsykkelen, for å så se om gaffelbeina holdt på sikt.

#5. Da den fremste skrua på forskjermen satt bom fast, så vi valgte å bytte simringen i dette gaffelbeinet med forskjermen på. Dette er noe mer vrient, men på denne modellen er det fint mulig om man vet hva man driver med. Årsaken er at disse skruene er festet (gjenget) i aluminiumet i selve gaffelbeinet. Skruen har liten dimensjon, og vi opplever at disse ofte blir skrudd for hardt til. De skal ikke dras til hardt, og har de sittet for hardt over en lengre periode, kan de nesten være umulige å få av. Man vil da først ødelegge sporet i selve “hullet” for å så måtte borre ut skruen. Vi prøvde å banke inn en unbrako bits på forhånd så vi var sikre på at sporet var bra før vi prøvde å løsne den, men skruen var ikke å rikke. Vi valgte derfor å avslutte å prøve å løsne den. Alternativet hadde vært å borre av hodet, varme opp aluminiumet, ta ut det resterende med en vice grip tang (om mulig), eller borre ut hele og sette i nye gjenger (Time-sert).

#6. Når vi bytter bremseklosser rengjør vi bremsestemplene og ellers bremsekaliperen der det trengs. Vi presser stemplene ut litt lenger enn siste “stilling”, for å så kunne rengjøre dem. Her kan man se at pakningen er på vei ut av sporet sitt (ut av kaliperen), og man ser tydelig mye korrosjon (hvitt) rundt stempelet. Dette kommer av dårlig bremsevæske. Dårlig bremsevæske inneholder mye vann, og vann skaper rust inne i bremsesystemet. I tillegg til lavere kokepunkt er dette også en grunn til at bremsevæsken bør byttes (som regel hvert 1. eller 2. år)

Her dukket det opp flere utfordinger. Stemplene satt blant annet så hardt at det ikke var mulig å få dem ut med «vanlig» verktøy. Vi måtte først ta av den ene kaliperen, for å så presse ut stemplene helt til punktet hvor dem nesten poppa ut. Vi presset stemplene helt ut med klossene i kaliperen, tok så ut klossene og la inn en «spacer» til den klemte noe mer til (ut), så poppet vi ut det ene stemplet som gikk «hardest», for å så ta ut det andre (da er jo trykket mistet, så man får ikke utnyttet dette da)

Så måtte kaliperen overhales. Korrosjon i sporene til pakningene måtte skrapes rene, innvendige flater rengjøres, stempler måtte skrapes, så pusset med matteklut. Gravrust finnes på noen steder, men dette er såpass lite at stemplene kunne brukes videre. Den ene glideren gikk også veldig tregt. Dette skyldes korrosjon inne i selve sporet sitt, som klemte på gummien, som igjen klemte på «akslingen». Løsningen var å file det bort. Vi satte også i ny gummi her.

På den andre siden satt stemplene så hardt at hverken trykkluft eller annet fikk dem ut. Siden den andre kaliperen var av måtte denne på igjen og monteres helt på plass. Bremsene måtte kobles på, luftes og presses ut med hydraulikk/bremsevæske. Det knaket i stemplene da de satt så hardt, men det gikk til slutt. Så måtte alt repeteres, og settes sammen på nytt og lufte nok en gang.

#7. Dårlige lagt opp elkoblinger. Når polskoen(e) (uisolerte!) var borte i styret, kortsluttet hovedsikringen. Vi la på en teip på begge to og fikset det midlertidig, men dette må fikses bedre på sikt. Dette burde vært lagt opp på en helt annen måte, langt utenom gaffelbeina f.eks langs venstre side.

Vi hadde hele veien god dialog med kunden, hvor kunden selv fikk velge hvor mye som skulle gjøres.