Shopping Cart

Ingen produkter i handlekurven.

bilde av skiftenøkkel i lomma på mc mekaniker

Honda CB 400 pendlerprosjekt

Vi kjøpte en eldre Honda CB 400 1981 modell for en rimelig penge, som skal pusses opp/settes i stand og brukes som en billig pendler MC. Motorsykkelen er importert fra Sverige, og har diverse feil/mangler som må fikses. Formålet med denne artikkelen er å vise hvor kostbart det fort kan bli ved å kjøpe en «billig» MC. Man får som regel hva man betaler for og dette er intet unntak. Motorsykkelen må også vises hos biltilsynet når den er ferdig, før den kan få skilter. Fra før av har den stått i over 10 år, noe som også må tas med i betraktning.

Det første vi gjør er å ta en teknisk sjekk av den, samt en visuell sjekk. Basert på hva vi finner ut av og vet må gjøres, kommer vi frem til dette:

Dødt batteri: Det kom ikke akkurat som et sjokk, så dette bestilte vi opp med en gang. Vi gikk for et «vedlikeholdsfritt» lukket batteri fra BS, da Yuasa ikke hadde akkurat dette batteriet. Yuasa er alltid et foretrukket valg, men i dette tilfellet var det ingen andre valg (utenom et vått batteri fra Yuasa) noe vi ikke ønsket på denne. Ved å bruke et lukket batteri slipper man å kontrollere/etterfylle batterivann, og man slipper overløpsslange fra batteriet, samt at ikke batterisyren kan renne ut ved velt, etc.

Knust lykteglass: Dette må byttes. Vi ser at kun innsatsen (selve glasset) er knust. Vurderinger her blir om vi kun skal bytte lykteglasset med et nytt originalt, eller om vi skal finne en komplett e-merket frontlykt (uoriginal). Det beste er om vi hadde funnet et brukt originalt lykteglass i god stand. Da blir det å lete rundt, og man vet aldri hva man får men dette er vårt førstevalg, da nytt originalt lykteglass koster.

Bremsene henger/ligger på: Bremsene må tas opp da +10 år gammel bremsevæske gjør sitt med bremsesystemet. Vi får se hvilke utfordringer som dukker opp her. Vi ser at selve bremseklossene nesten er nye, så disse slipper vi å bytte.

Bakdekket lekker luft: Begge dekkene er svært gamle, og disse må uansett byttes. Så her trenger vi ikke «feilsøke» noe for å finne årsaken foreløpig. Det er heller ikke noe formelt krav på MC om hvor gamle dekkene kan være, men vi kjører ikke rundt og risikerer livet vårt for å spare på dette. En velt er nok til å kunne stryke med, så bytt alltid ut gamle dekk selv om mønsterdybden er innenfor, for din egen og andres sikkerhet.

Gammel bensin: Den gamle bensinen sugde vi opp og helte på ny. Det rant fint ut av forgasserne og de virker ikke tette. Vi fikk kjapt start i den, så forgasserne trengs ikke å tas opp i første omgang.

Gammel olje: Denne oljen vet vi er over 10 år gammel, så denne bytter vi uansett hvor langt den har gått fra før av. Vi bytter også naturligvis oljefilteret samtidig. Selve pakningen rundt oljefilterhuset bytter vi ikke, da gummien virker fin og formålet er å gjøre det rimelig, og spare der det er fornuftig. Skulle den svette rundt pakningen i fremtiden bytter vi den, men vi synes det er interessant å se (og regner med at den holder tett) hvordan det går. Hadde vi visst det var noen fare å gjøre dette ville vi aldri gjort det. Litt svetting er nok det eneste som evt kan skje, og dette er noe vi kommer til å sjekke reglemessig. Denne kan evt byttes ved neste oljeskift igjen. Så dette gjøres mer for nysjerrighetsskyld enn det praktiske.

Mer info, bilder, etc kommer snart.