Batterier og selvutlading

Alle batterier lader seg ut over tid. Dette kalles selvutlading. Dette gjelder selv om de fysisk tas ut av kjøretøyet, eller om batteripolene kobles av, og jo varmere det er jo fortere vil det selvutlade seg. Blir batterispenningen for lav (som følge av dette), vil batteriet kunne ta skade, som aldri kan reverseres. Det gjelder å holde batterispenningen høy nok til at batteriet ikke tar skade. Dette gjøres enkelt ved vedlikeholdslading. Når dette er sagt er ikke dette nødvendig om man bruker motorsykkelen daglig.

I de fleste tilfeller hvor et batteri har blitt dårlig, skyldes dette som regel dårlig eller ingen vedlikeholdslading i perioden hvor motorsykkelen ikke brukes (som regel på over vinteren) Ofte blir motorsykler stående uten regelmessig vedlikeholdslading. På våren vil batteriet være dødt, og man må som regel bytte det. I noen tilfeller kan man prøve å lade det opp, men har det vært såpass langt nede at det har tatt skade vil det aldri bli «bra» igjen, selv om man kan få «liv» i det.

Lader man batteriet ca en gang i mnd, vil det som regel holdes seg i topp stand, og batteriet blir ikke skadet. Det værste man kan gjøre er faktisk å sette batteriet på et varmt gulv, i god tro om at man da tar godt vare på batteriet. Da vil batteriet på kort tid gå i stykker!

Det beste er å koble fra batteripolene og lade batteriet regelmessig i perioder hvor den ikke brukes. Man kan f.eks bruke en egnet vedlikeholdslader som ikke skader batteriet ved å stå på hele tiden. Den vil holde batteriet på topp, samtidig som den regulerer seg selv. Er batteriet fullt, vil den stoppe og lade det og derfor bruke minimalt med strøm.

Forrige innlegg

Arbeid på «eldre» motorsykler

Neste innlegg

MIPS (Multi-directional Impact Protection System)

Begynn å skriv hva du leter etter.
Handlekurv
Logg inn

Ingen konto?

Opprett Konto