Shopping Cart

Ingen produkter i handlekurven.

honda vtec system

Honda VTEC

Hva er Honda VTEC?

VTEC står for Variable Valve Timing and Electronic Lift Control, og er et system utviklet av Honda som man kan finne i både Honda motorsykkel og bilmotorer. De fungerer litt ulikt men har begge samme oppgave: Å slippe inn mer luft i motoren etter et viss turtall (som styres av elektronikk). Fordelene med dette systemet er at man kan kombinere lavt drivstofforbruk med høy effekt.

VTEC i motorsykkelmotorer

I en motorsykkelmotor vil elektronikk åpne en ventil som gjør at olje (under trykk) strømmer inn i «ventilbøtta/skimsebøtta». Der sitter det en mekanisme som åpner og stenger et hull plassert under den, hvor ventilstammen går inn og ut gjennom. En motorsykkel med VTEC (f.eks Honda VFR 800 VTEC) vil kun ha 8 av 16 ventiler som er i drift før et viss turtall. Da slår elektronikken inn, oljeventilen åpner, og alle ventilene vil nå være i drift som normalt.

Slik er gangen i det: Når man kjører rolig og under et viss turtall, åpner/lukker kun halvparten av ventilene i motoren. Drivstofføkonomien er bedre, og man trenger ikke mye krefter for å kjøre slik.

Når man gir mer gass og når et viss turtall, vil VTEC slå inn og alle de 16 ventilene vil nå være i drift. Dette er gunstig for å få inn mer luft i motoren og yte mer hestekrefter.

Under, kan man se et bilde av en VTEC ventil hvor systemet ikke har slått inn. Selv om kammen treffer skimsebøtta/ventiltoppen vil ikke selve ventilen presses ned av denne, men gå rett igjennom det åpne hullet i midten istedenfor. Når VTEC systemet slår inn vil oljetrykket lukket hullet i midten, og ventilen vil nå bli presset ned hver gang kammen treffer ventilbøtta/ventiltoppen. Legg merke til at ventilen er lukket selv om kammen har maks «løft» (er presset helt ned).

lukket vtec ventil

VTEC i bilmotorer

En bilmotor med VTEC fungerer på en annen måte. Der er alle de 16 ventilene i drift hele tiden, mens ventilene åpner lengre når VTEC slår inn. Kamakselen(e) i motoren vil ha en ekstra «kamtopp» med en annen profil. Denne profilen er utformet for å gi motoren et annet løft på ventilen(e), og det er denne som vil åpne/lukke for ventilene når VTEC er i drift.

Slik fungerer bilmotorer med VTEC: