Shopping Cart

Ingen produkter i handlekurven.

motorsykkel oljetrykk og smøring

Oljetrykk og smøring

Oljepumpa er mekanisk og drives av selve motoren i et kjøretøy. Når motoren ikke er i gang har den heller ikke oljetrykk, og oljelampa vil som oftest lyse rødt hele tiden. Dette gjelder dersom tenningen er på, men at selve motoren ikke er startet/går rundt. Dette er ikke noe unormalt da oljetrykkssensoren gjør jobben sin og sier i fra at motoren ikke har noe oljetrykk, noe som er helt korrekt. Dette kan også skje om man f.eks kveler motoren under kjøring mens tenningen er på. Rød motorlampe vil/skal lyse.

Når man skal starte en motorsykkel og skrur på tenningen vil oljelampa som regel lyse rødt. På noen motorsykler lyser denne hele tiden, mens på andre går denne av i løpet av noen få sekunder. Dette er for å kontrollere at selve lysdioden (det røde lyset/pæra) virker som den skal og ikke er gåen/defekt på noen måte.

Det er viktig å ikke gi/holde gass i det man starter opp en motor, da motoren har lite eller ikke noe oljetrykk i startøyeblikket. Man skal heller ikke ruse motoren hyppig eller høyt når motoren er kald. Har kjøretøyet stått lenge har mesteparten av oljen som har ligget rundt veiva og kamakselen rent bort (mer eller mindre) og metalldelene er i direkte kontakt med hverandre. Det er derfor «kaldstarter» er en stor slitasje på motoren i forhold til mange andre ting (slitasjemessig). En motor som går og har normalt oljetrykk har så og si null slitasje, da metalldelene ikke er i direkte kontakt med hverandre. Oljefilmen ligger i mellom delene og sørger for dette. Kjører man f.eks én eneste langtur hvor man starter opp motoren kun én gang, vil denne motoren ha mye mindre slitasje enn en motor som startes opp kald på flere korte turer.

Har motorsykkelen stått veldig lenge eller har vært bygd om/demontert/overhalt kan det være lurt å kjøre motoren på starteren UTEN å starte opp selve motoren (bryte tenningen) for å bygge seg opp oljetrykk FØR motoren starter og går på egenhånd. Hvordan man kan få til dette uten at faktisk motoren starter avhenger av hvordan motorsykkel/modell man har. På en del Hondaer kan man f.eks kutte strømmen til motoren med den røde bryteren på bryterkonsollen på høyre side ved gassrullen, samt kjøre startmotoren og dra motoren rundt uavhengig av dette. Andre metoder kan være å koble fra strømmen til coilene, etc.

Dersom oljelampa lyser rødt under kjøring betyr dette at motoren ikke får noe eller har for lite oljetrykk, eller at det er noe feil med selve oljetrykksbryteren/sensoren. Det er svært sjeldent at en motor mister oljetrykket, men om den skulle gjøre det under kjøring kan dette få alvorlige følger. Da burde man skru av motoren så fort man kan, og rulle/trille inn til siden. Kjører man «aktivt» og denne skulle komme på under kjøring, ender det som oftest opp med rådebank. Dette skjer når veiva og veivlageret får for stor klaring, og motoren vil bli permanent skadet. Hvor mye skade det blir avhenger av flere ting og hvor lenge man kjørte når det «banket». Rådebank må ikke forveksles med tenningsbank.

Under kan man se et bilde av en veivaksel som ikke har fått tilstrekkelig smøring og det vil trolig banke (garantert på «sikt») Dette er hva som skjer: Uten olje/oljetrykk vil metallet gnisse mot hverandre og friksjon vil gjøre at materialet slipes bort. Når «nok» materiale er borte, blir klaringen(e) for store mellom veiva og råden. Klaringen vil også gjøre at stempelet kan/kommer til å treffer toppen, ventiler, etc.

slitasje-pa-veivlager