Clutchvaierslakket skal sørge for at clutchen frigjøres skikkelig kun når man klemmer inn clutchhendelen. Ellers er/skal alltid clutchen være i inngrep.
Er clutchvaierslakket for stort vil man kanskje ikke kunne frigjøre clutchen skikkelig, og den kan bli vond å gire med (spesielt når man skal sette den i nøytral/fri ved start og stopp). Den vil også kunne kjøre fremover av seg selv med clutchhendelen klemt helt inne, samt slure unødvendig på clutchen. For stort slakk vil også medføre en nøkkete/brå start.
Er clutchvaierslakket for lite vil motorsykkelen kanskje gå og slure litt hele tiden og slite ut clutchen på unormalt kort tid. Den vil kanskje aldri heller «ta skikkelig». Årsaken til at en clutchvaier trenger slakk er flere:
- Varme fra motoren vil gjøre at slakket endres og blir som oftest «trangere» jo varmere den blir. Dette merker man typisk ved hard kjøring ved f.eks banekjøring, hvor clutchvaierslakket gjerne minker jo hardere man kjører. Startet man med et slakk på 2 cm (målt ytterst på hendelen) kan denne f.eks være kun 1 cm etter noen harde pass på banen. Om man ikke hadde hatt noe slakk til å begynne med hadde da slakket vært -1cm, noe som hadde resultert i at man hadde klemt clutchhendelene inn ca 1 cm fra der den begynner å «ta» vanligvis.
- Når man svinger styret helt fra høyre til venstre side endres cluchvaierslakket. Derfor må man også ha noe slakk pga dette. Er slakket 2 cm når man har styret helt til venstre, kan dette fort endres til 1cm når man svinger helt til høyre.
*Clutchvaierslakket bestemmes av merket/modellen men pleier å ligge på rundt 1-2 cm målt ytterst på clutchhendelen (kula) ved denne type måling. Her ser man bilder av 2 veldig vanlige steder å justere dette slakket på.