Pga sykdom i nær familie har vi dessverre for tiden svært lite kapasitet og kan ha lang svartid på e-post og generelle henvendelser. Vi svarer deg så raskt vi kan, og beklager de ulempene dette måtte medføre.
Artikler

Arbeid på «eldre» motorsykler
En “nyere” motorsykkel eller en motorsykkel i “god stand” er normalt sett ganske forutsigbar å skru på. Man møter sjeldent på uforutsette problemer, og tiden man bruker på jobben pleier som regel å stemme med hva man hadde planlagt. Eldre…

Batterier og selvutlading
Alle batterier lader seg ut over tid. Dette kalles selvutlading. Dette gjelder selv om de fysisk tas ut av kjøretøyet, eller om batteripolene kobles av. Jo varmere det er, jo fortere vil det selvutlade seg. Blir batterispenningen for lav (som…

Smart vinkelventil
Noen motorsykler (spesielt de med eikefelger) har ofte luftpåfyllingsventilen til hjulene sittende på en måte som kan gjøre det vanskelig å komme til når man skal fylle/sjekke lufttrykket i dekkene. Skal du sjekke lufttrykket på f.eks en bensinstasjon, er ofte…

Fakta om bremsevæske
En bremsevæske har i oppgave å overføre kraft fra bremsehendelen/pedalen til bremsekaliperen og forhindre rust/smøre bremsesystemet. Det finnes 2 typer bremsevæsker som brukes på motorsykler. Den ene er silikonbasert og brukes vanligvis kun på eldre Harley Davidson motorsykler, og noen…

Gamle støvtetninger
Støvtetningene skal beskytte simringene (oljetetningene) i gaffelbeina mot støv, smuss og skitt. Når disse blir gamle/dårlige sprekker de som regel opp, og vil medføre at gaffelbeina begynner å lekke olje. Gamle støvtetninger betyr som regel at simringene er like gamle,…

Kamkjedetyper
Det finnes 2 typer kamkjeder som normalt brukes i motorsykkelmotorer. Den ene typen (gammel type) har tradisjonelle ruller. Det ser likt ut som kjedet som driver bakhjulet, men er mye mindre. Denne varianten har gått ut på dato og brukes…